Brug af statistik programmet til websteder.

Gennemgang af de hyppigst forespurgte funktioner i Plan A's web statistik program.

Statistik programmet findes ved at gå ind på http://stats.plana.dk eller stats.ditdomæne.dk.

Oversigt

Du kan hoppe direkte til den relevate sektion ved at klikke på den oversigten.

Log ind på statistik server

  1. Log ind med dit tildelte brugernavn og adgangskode
  2. Klik på "show reports" ud for det websted du ønsker at se statistik for.

Se antal besøgende og antal viste sider

  1. Klik på date and time
  2. klik på years/months/days - du vil få en oversigt per år
  3. klik på et år og du vil fåe en oversigt over det år fordelt på måneder
  4. klik på en måned og du vil få en oversigt over den måned per dag
  5. Typisk vil du blive vist de 10 dage med flest page-views. Ønsker du at se alle dage så klik på "number of rows" og vælg det største antal. (se billede)

statistik-01.gif

Forklaringer:

page  views: 

Antal sete sider. Kigger en bruger feks. på 9 forskellige sider på dit websted vil det tælle som 9 pageviews. Går han tilbage til forsiden tæller det kun en gang.
Bemærk: 
Page views er ikke det samme som hits, en stort set ubrugelig statistik, der ofte nævnes.
Et hit betyder et vist element. Et element kan feks. være en knap, et billede, et stylesheet eller en side, hvadsomhelst, der ligger i en separat fil på webstedet. En musikfil tilknyttet en side vil feks. også tælle et hit.
Hvis en kunde går ind på en side vil det generere eet page view og x antal hits. Har du 1 billede, 6 knapper og et stylesheet tilknyttet en side vil det feks. generere 9 hits. Da nogle sider indeholder et meget stort antal del-elementer, hører man af og til om absurde mængder hits på en hjemmeside. 
Grunden til at hits ofte bruges som statistik er, at det er lettere for et statistik program at holde styr på. Det skal bare tælle hvor mange elementer, der vises. For at tælle pageviews er statistik programmet nødt til at analysere det viste indhold og adskille, hvad der er en side, og hvad der bare er et del element.
Vi viser normalt ikke hits - da det er misledende. Det er medtaget her som illustration.

 visitors:
 

Antal forskellige besøgende.
En besøgende vil typisk generere et eller flere page views. (Eneste undtagelse vil være, hvis de spørger direkte efter en side, der ikke er der. Prøver man at gå ind på siden: http://www.plana.dk/en-side-vi-ikke-har.html vil det generere een besøgende, ingen page views og mellem nul og x antal hits (afhængig af hvor mange elementer, der indgår i den fejlside der bliver vist).

 size:

Antallet af megabytes overført

 

Se hvilket indhold der er blevet vist, hvor mange gange

  1. Klik på content
  2. Klik på pages og der vil blive vist en liste over sider og hvor mange gange hver er blevet vist.

Hvor de besøgende kommer fra

  1. Klik på visitor demographics
  2. klik på geographic locations (du vil få tal per land)
  3. Ved at klikke på det pågædende land vil du få detaljer om hvor i landet (region) og der vil være flere underdetaljer, ned til feks. Danmark - Vestsjælland - slagelse.
    Der bruges et system der hedder "GeoIp" til at analysere, hvor folk er fra baseret på deres Ip. Det er ikke 100% akkurat (af og til flytter feks. en virksomhed og tager sine Ip numre med sig og der vil gå et stykke tid før det registreres), men det er tæt nok på til at være absolut brugbart.

Hvordan de besøgende er kommet til din side

Besøgende kan komme til dit websted på to måder:

  • Henvist via et link (på engelsk kaldes et sted med et link for en "referrer") - det er når de har klikket på et link på en anden side for at komme til din. Det kan være en resultatside fra en søgemaskine, eller hvis et andet websted har lavet et link til dit websted.
  • Direkte - dvs. de har indtastet din adresse direkte i web-browseren eller evt. klikket et link i en e-mail eller på deres "foretrukne" menu.

I statistik programmet kan du se, hvor mange der er blevet henvist, og hvor de er henvist fra som følger:

Klik på referrers.

Mest interessant er nok:

  • Referrers (websteder der er henvist fra).
    Ud for hver referring website vil stå antallet af visitors denne referrer har genereret (hvor mange brugere der er blevet sendt til dit websted).
    Klikker du på en referrer vil du se de sider på westedet der er linket fra
  • Search engines - søgemaskiner
  • Search phrase by search engine (hvilke søgeord der er brugt på hvilken søgemaskine, og hvor hyppigt hvert er brugt).

Hvordan brugere bevæger sig igennem dit websted

  1. Klik på sessions
  2. Klik på session paths.
    Bemærk - har du et traffikeret websted kan analysen tage et stykke tid (på et websted med ca. 10.000 pageviews per dag og 1 års data tog det feks. ca 15 minutter). Du vil kunne se hvor langt i analysen systemet er kommet. Det skyldes at det er voldsomme mængder af data, der skal analyseres meget detaljeret. Synes du det tage for længe kan du afkorte tiden ved at begrænse perioden til feks. den sidste måned (se nedenfor hvordan man analyserer på en bestemt periode).
  3. Du vil få et resultat noget i retning af følgende:

    + 202  started at  / (default page)
    + 42  started at  /ftp/faq.shtml
    + 16  started at  /products/priser.html

    Der vil muligvis være mange flere afhængig af hvor meget indhold og besøgende du har.

 

Dette fortæller hvor mange brugere startede på hvilke sider.

Ved at klikke på plusset (+) kan du ekspandere de pågældende grupper, og se hvordan de bevægede sig videre, og hvornår de forlod webstedet.

Begrænsning af visning til et bestemt tidsrum

Normalt vises statistikkerne samlet for, "så længe som der indsamlet data".

Ønsker man at se statistik for et bestemt tidsrum (feks. de sidste 14 dage) bruges "date range" for oven.

Calendar
Date Range
Filter

Man vælger en fra og til dato og derefter de statistikker man ønsker at se.

Kombinering af kategorier

Kategorier af data kan kombineres til at finde eksakte oplysninger.

eksempel1:

Man ønsker at vide hvor mange der har downloadet en bestemt .pdf fil mellem den 4 januar og 12 februar, og hvor de kom fra gøres det som følger:

  1. Vælg den aktuelle date range
  2. Klik på contents
  3. Klik på pages/directories
  4. Klik dig hen til den pågældende pdf fil
  5. klik på den
  6. under "Zoom to report" - klik Geographic locations.

Du vil så få vist  de geografiske oplysninger vedr. den valgte fil.

eksempel2:

Man ønsker at se om den gazillion hårdt tjente danske kroner, man har betalt siden 1 jan for at få et link på siden www.lokalwebregistret.dk er pengene værd.

  1. Vælg date range 1. jan til PT
  2. Klik på referrers
  3. Expander evt. til du finder www.lokalwebregistret.dk (skal du for langt ned har du nok allerede dit svar)
  4. klik på www.lokal-registret.dk - du vil få vist hvor mange henvisninger, der har været totalt og i gennemsnit per dag
  5. i Zoom to reports - klik evt på "session paths" og se hvordan de henviste bevægede sig igennem dit websted.
  6. Det kan også anbefales i "Zoom to reports" at vælge hostnames, for lige at checke om det skulle være de samme der kommer igen og igen eller om nogle enkelte udgør en betydelig procentdel (det er sket at annonceudbydere "pumper" statistikker ved at lade automatiserede scripts følge et link igen og igen).

Meget detaljeret statistik (brug af filtre)

Godt råd: Synes du det er ved at blive indviklet så stop her. Vi har sansynligvis allerede gennemgået mere end du kommer til at gøre brug af alligevel. Brug systemet, få lidt fortyrolighed med det og se om du ikke kan finde, de oplysninger du ønsker, med information vi har givet ovenfor og ved at prøve dig frem.

Advarsel: Kunne du ikke lide matematik i skolen og er du ukendt med programmering, vil du sikkert ikke få noget videre ud af det der nu følger.

Det er muligt at fremdrage stort set hvilke kombinationer af data om dit websted, du måtte ønske, ved at bruge funktionen filtre.

Ønsker du feks. at vide et eller andet om brugere fra Randers, på onsdage, som ikke henvist af google.

  • vælg filtre
  • ud for geographic location vælg "Add new filter item", vælg "name" - skriv "Randers" - klik OK - sæt hak i "Geographic location" marker "is" og sæt hak ved "randers"
  • ud for days of week vælg "Add new filter item", vælg "name" - skriv "Wednesday" - klik OK - sæt hak i "Days of week" - marker "is" og sæt hak ved "wednesday"
  • ud for referrer vælg "Add new filter item", vælg "wildcard" - skriv google - klik OK - sæt hak i "Referrer" marker "is not" og sæt hak i *google*
  • vælg "save an close"
  • vælg din "date range" for oven
  • Du kan så finde al den sædvanlige information, men isoleret til tilfælde, der opfylder ovenstående betingelser.

Der er tre kategorier af filtre:

  1. Name - et eksakt udtryk - skal skrives 100% korrekt
  2. Wildcard betyder grundlæggende set "indeholder". - I eksemplet med google ovenfor vil det svare til "hvadsomhelst der indeholder teksten" google. www.google.dk vil således være indeholdt, og www.google.com og ligeledes www.googlerama.fi
    Wildcards er nyttige når man ønsker at inkludere flere forskellige af en bestemt type. Det gælder her om at finde noget der er bredt nok til at man får det med man vil have, men ikke så bredt at ting man ikke ønsker kommer med. Angiver man feks . som et wildcard vil alt der indeholder et punktum komme med. Ikke lige relevant for referrers da det vil inkludere den alle.

    I forbindelse med wildcards bruges typisk tegnene * og ?.

    * betyder hvadsomhelst (feks will *plana inkludere www.plana)
    ? betyder "et hvilketsomhelst tegn men kun et" (?plana vil inkludere .plana men ikke www.plana)
  3. Regular expression er et logisk udtryk. Feks kan flere wildcards kombineres til "ditten eller datten" men må ikke indeholde "dutten".
    Logiske udtryk såsom og, eller, større, mindre, lig med, ikke mv. kan bruges. Vil man kaste sig ud i den slags kan mere info findes her: http://stats.plana.dk?dp+docs.technical_manual.regexp . Brugere uden erfaring i programmering skal nok indstille sig på enten at bruge en del tid i at sætte sig ind i systemet eller prøve at kombinere sig ud af det ved hælp af "names" og "wildcards".